Beestenbende - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Krijn & Linda - WaarBenJij.nu Beestenbende - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Krijn & Linda - WaarBenJij.nu

Beestenbende

Door: Krijn

Blijf op de hoogte en volg Krijn & Linda

04 Maart 2012 | Peru, Cuzco

Weest allen niet bevreesd, het gaat in dit reisverslag vooral over beesten; een ‘bende’ zoals beschreven in ons vorige verslag hebben we deze week niet gekend. Het was een uitermate geslaagd weekje. Het toppunt vond nog niet zo lang geleden in Eindhoven plaats, maar de rest in Peru mocht er ook zijn. ;)

In het vorige verslag behandelden we onze ‘geldtransactieproblemen’. Na veelvuldig contact te hebben gehad met de Rabobank, de reisorganisatie, Peruaanse banken en het thuisfront, zijn de problemen (voorlopig) verholpen. Het blijkt dat je de ene dag je bankpas wel kan gebruiken en de andere dag weer niet. Afgelopen week troffen we een dag waarop het wél kon… voor het eerst in Cuzco. We besloten om direct 6x achter elkaar te pinnen om een voorraadje aan te leggen. Nadat het geld binnen was, besloten we dat het weer mocht rollen.
Zo besloot Linda een schitterende, nieuwe, roze telefoon met SIM-kaart van het welbekende merk ‘ZTE’ te kopen voor een lousy € 14,- en besloot ik (Krijn) mijn onderhand toch wel erg vieze schoenen op straat te laten poetsen voor € 0,90 (wat achteraf ook voor € 0,30 had gekund). Mijn schoenen hebben een compleet ander tintje gekregen, maar het ziet er nog niet zo slecht uit.
Omdat we op dinsdag onze eerste dansles hadden gepland, maar toen nog geldproblemen hadden, hebben we tot dusver nog niet gedanst (nu mag ik denk ik geen ‘gelukkig maar’ zeggen van Linda, maar ik dénk het wel). Aankomende dinsdag schijn ik er toch echt aan te moeten geloven… Ook de voetbalwedstrijd die we vandaag (zondag) zouden bezoeken, hebben we afgelast. Het weersvooruitzicht was niet zo best, waardoor we besloten hebben om een andere keer te gaan. Uiteindelijk blijkt het nu prima, zonnig weer te zijn en zitten we weer op ‘ons’ plekje in een Cappuccino cafeetje aan de ‘Plaza de Armas’. Nadat we eerst verteld hadden dat carnaval hier een week duurde, blijkt dat het zelfs een maand duurt! Vandaag was er een militaire parade door hartje Cuzco, die wij hebben aanschouwd vanuit ‘ons’ café, van waaruit dit verslag is geschreven.

De eerste ‘beesten’ waarmee we te maken hadden deze week, waren parasieten (oké, het zijn officieel geen dieren, maar als rode draad voor het verhaal heb ik ze gebombardeerd tot dieren). Linda dacht van alle kwalen verlost te zijn, maar dit bleek niet het geval te zijn. Ze moest als controle terug bij de dokter komen, die na enkele testen constateerde dat ze nog steeds last had van een parasiet en daarnaast ook een blaasontsteking heeft. Medicijnen moeten voorkomen dat deze kwalen snel afnemen/verdwijnen.
Aangezien ik hier met Linda zit, ontkom je er niet aan dat je om de minuut wordt gewezen op de ene na de andere hond. Elke hond krijgt het stempel ‘lief’ of ‘schattig’ en dient te worden vastgelegd op de gevoelige plaat. Deze week ontmoeten we ‘Chiquito’: het liefste hondje (2 maanden oud) die we tot dusver hebben gespot (en vastgelegd, zie foto’s Facebook). ‘Grover’, een uit de klauwen gewassen Labrador, door Linda zo genoemde hond, staat ook zeker in de top-5 (wordt nog vastgelegd).

Afgelopen donderdag ontving Linda een uitnodiging om de dag erna bij een patiënt van haar stage te gaan eten. Aangezien dergelijke uitnodigingen hier gewoon zijn, besloten we om erop in te gaan. We hebben uiteindelijk ruim 2,5 uur gegeten en nagebabbeld bij deze vrouw, Matilde, enkele (schoon) zussen, een zwager en twee oma’s. Het eten was heerlijk en het toetje (een soort cake, gemaakt van maïs) was nog wel het lekkerst. Op het moment van lezen, hebben wij deze wederom gegeten. Ze worden namelijk verkocht op de ‘Plaza de Armas’.

We wisten dat het weer gisteren (zaterdag) goed zou zijn en daarom hadden we besloten om erop uit te trekken. Cuzco – dikwijls beschreven als de Inca-hoofdstad – ligt dicht bij de Urubamba Vallei, beter bekend als de ‘Heilige Vallei van de Inca’s’ en is gevormd door de Urubamba-rivier. Deze gigantisch mooie vallei bevat vele archeologische Inca-overblijfselen. De Inca’s gebruikten deze vallei vanwege de speciale geografische en klimatische kwaliteiten die de vallei biedt. Wij besloten om met 2 andere vrijwilligers, Freke en Gabriëlle, naar Moray en Maras te gaan; twee plaatsen met Inca-ruïnes.
Na een mooie bus- en taxirit, waar we vele ezels, paarden, kuddes schapen, varkens en honden zagen, kwamen we allereerst in Moray aan. Moray bevat zeer ongewone Inca-overblijfselen. Het best kunnen jullie de foto’s bekijken, maar ik zal proberen te omschrijven wat we zagen. Moray heeft 3 grote terrasvormige plateaucirkels. De grootste was ruim 30 meter diep. Het is niet bekend waarvoor deze cirkels dienden, maar gedacht wordt dat ze dienen om gewassen te verbouwen (dit vanwege de diepte en de plek ten opzichte van de wind en de zon, waardoor elk plateau een andere temperatuur heeft).
Vervolgens gingen we naar Salineras de Maras. ‘Salineras’ betekent zoutpannen. Tussen bergen in geklemd, lagen 100-tallen zoutpannen. Wanneer het water dat in de zoutpannen staat, verdampt is, kleuren de pannen wit vanwege de aanwezige hoeveelheid zout. Echter, gisteren stond er water in de pannen, waardoor de pannen bruingekleurd waren. Het water is echter schoon en we hebben er nog een slokje van genomen om te zien hoe zout het was. Nou… het was zout!
Na de bezoeken aan Moray en Maras zijn we teruggegaan naar Cuzco, hebben we Chifa gegeten (Chinees/Peruaans voedsel), hebben een film gekeken en zijn moe, maar voldaan naar bed gegaan.

Tjah… mist nog een onderwerp waar ik slechts in het begin van dit verslag kort bij stil heb gestaan: voetbal. Deze week heb ik voor de verandering twee dagen in een ander cafeetje aan mijn scriptie gewerkt. Een cafeetje waar ze grote plasmascherms hebben waar altijd sport op is en vooral veel voetbal. Hier heb ik eerst Tunesië – Peru (1-1) gekeken en daarna (Linda keek zelfs half mee) Engeland – Nederland (2-3) gekeken. Vandaag via internet PSV – FC Twente en ook hier kwamen beesten aan te pas: met BEREgoed spel werd PSV vakkundig weggetikt (2-6!). Ik heb medelijden met Edwin B. en Rick K. Eerstgenoemde bekeert zich gelukkig langzamerhand tot Twentefan door mijn seizoenskaart tijdig over te nemen, de tweede blijft hardnekkig (tegen beter in) PSV-fan. Al met al een prima weekje!

Bedankt voor de reacties tot nu toe! Leuk om alle de reacties te lezen. Graag blijven wij ook op de hoogte van nieuws uit Nederland, dus schroom niet. ;)

Ps. De laatste ‘beesten’ waarmee we in aanraking kwamen, zijn waarschijnlijk vlooien (!) die zich genesteld lijken te hebben in ons huisje (die niet is voorzien van dweil of stofzuiger en grote naden in de vloer heeft), waardoor het, in combinatie met de huid van Linda, een walhalla voor deze beesten is. Aan het verwijderen wordt gewerkt.

• 04 Maart 2012 - 22:12

EEN BEEST RICK K.:

HEEEEEL LEUK HOOR KRIJN HOE CREATIEF JIJ OM WEET TE GAAN MET JE VERHALEN. moet jij geen scripties maken ofzo? hahaha :P
    En er schijnen een grote variatie aan apen te wonen in Peru die mogelijk een uitkomst bieden voor de"ANDERE" beesten.. luisterend naar de naam: VLOOIEN!. nou kan je wel vertellen dat ik het wel jammer vind van die 2-6 uitslag maar ik lig er niet wakker van hoor. EN JA IK BEKEER ME NIET TOT TWENTEFAN want ja wat voor een hypocriet ben ik dan? :P hahaha. (word ik liever heraclesfan) scoor ik nog wat punten bij marijn haha. ben benieuwd naar het volgende verslag waarbij ik een iets minder kriebelend gevoel krijg :D met een grote glimlach wens ik jullie veel plezier! doeii!!!!!!

gr. rick <-- beestje

• 05 Maart 2012 - 14:43

Ans:

Klinkt allemaal, met uitzondering van de beestjes, goed wat jullie daar meemaken.
    Linda veel beterschap

• 05 Maart 2012 - 15:37

Ria:

Jullie zijn gek op dieren,maar zo te lezen zijn de dieren ook gek op julie.

Weer een prachtig verslag trouwens.

hopelijk zijn jullie gauw van die beestende af.

Krijn nog proficiat met overwinning
    van FC Twente.

gr. Ria

• 09 Maart 2012 - 18:33

Coen Heerdink:

haha Klenf onder de vlooien ja?

had het altijd al wel gedacht!
    hoe heet die munteenheid daar eigenlijk? en wat is dat waard?

nog levende inca's tegen gekomen?
    Als je deze verslagen op de mail zet, wil je het dan sturen naar c.heerdink@heuver.com ? want ik kijk niet vaker dan 1 keer per maand op hotmail.

hoe is Linda nu te pas? al beter? of werken die medicijnen niet zo snel?

die andere vrijwilligers, trek je daar veel mee op? of puur voor deze keer?

Gisteren nog naar Twente - Schalke geweest, wat een sfeer, die Duitsers helemaal die hebben 90 minuten niet anders gedaan dan zingen. echt schitterend ook die sfeer acties!

we hebben overigens al een aantal aardige foto's voor je terugkomst/ 25e verjaardag. uiteraard vergeten we die niet digitaal te sturen;)

Denk dat we zo maar eens naar de plaatselijke horeca gaan om even informeel overleg te houden over belangrijke zaken des levens.

voor nu de mazzel en ik zie je volgende verslag graag weer verschijnen.

Coen

• 11 Maart 2012 - 13:35

Krijn:

@ Coen. Ik beantwoord enkel je vragen, want vanmiddag schrijven we weer een nieuw reisverslag.

Haha, voordat je alvast allemaal wilde teksten bedenkt voor wanneer ik terugkom: ík zat niet onder de vlooienbeten/-bulten. Jammer dus. ;)

De munteenheid hier is 'Nuevo soles' (kortweg 'soles' genoemd). Eén euro is zo'n 3,5 soles. In Bolivia krijgen we te maken met Boliviaanse dollars, waarbij één euro 10 BS is. In Ecuador, tenslotte, krijgen we te maken met Ecuadoriaanse dollars (deze hebben dezelfde waarde als de Amerikaanse dollar).

We zijn beiden prima te pas. Linda heeft onderhand een magazijntje medicijnen naar binnen gewerkt en met succes.

We trekken niet veel met de andere vrijwilligers op. Eens per week gaan we ergens eten ('s middags of 's avonds, want ze eten hier 2x warm) of drinken in een lounche bar. Naar Moray en Maras gingen we met 2 anderen die graag mee wilden. Ten eerste is het gezellig en ten tweede is het ook handiger en voordeliger met taxi's, e.d.

Binnenkort gaan we naar Bolivia en grote kans dat er dan ook anderen mee gaan.

Gaaf dat je naar Twente - Schalke bent geweest. Ben je al om?? ;) Met wie ging je dan? Was wel lucky Twente. Twente leek me weliswaar lichtelijk beter, maar het was geen rode kaart en al helemaal geen penal. Ga je nog naar Gelsenkirchen dan? Ligt nog enigszins om de hoek.

Haha, soms denk ik na wat jullie over mij zullen schrijven. Leef je uit. Je mag me ook gerust met een spanddoek opwachten @ Schiphol. ;)

Gisteren nog wat gedaan?

Bedankt voor het mailen & groeten aan de boys

P.s. Ik heb je werkmail toegevoegd, dus als het goed is, krijg je de nieuwe reisverslagen automatisch op je mail.