Paaseieren, chillen en vreemde aroma's - Reisverslag uit Cusco, Peru van Krijn & Linda - WaarBenJij.nu Paaseieren, chillen en vreemde aroma's - Reisverslag uit Cusco, Peru van Krijn & Linda - WaarBenJij.nu

Paaseieren, chillen en vreemde aroma's

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Krijn & Linda

18 April 2012 | Peru, Cusco

Hola todos!

Met nog maar 61 dagen voor de boeg (gaat zo snel!), zijn we nu tripjes in de omgeving van Cusco aan het plannen die we nog graag willen doen. Een paar van deze hebben we al waargemaakt, waarover we in dit verslag gaan schrijven.

Eerst zullen we nog wat vertellen over het vieren van Pasen in Cusco. Zuid-Amerika staat bekend om zijn katholicisme, geïntroduceerd door de Spanjaarden rond 1500. Omdat ik (Linda) zelf katholiek ben, leek het me dus erg interessant om te zien hoe het grootste katholieke feest gevierd werd in een land dat veel katholieke aanhangers heeft. Terwijl wij 1e en 2e Paasdag kennen, kennen ze hier de ‘Semana Santa’ (= Heilige week). Deze week begint op de donderdagmiddag (witte donderdag) tot en met zondag, de dag van de opstanding. Peruanen, werkend in overheidsinstellingen, krijgen deze dagen vrij. Ik had eerst gedacht dat ze vrij kregen omdat er allerlei festiviteiten in de stad waren, maar het blijkt dat dit de vakantiedagen van de Peruanen zijn en veel Peruanen er dus ook op uit trekken om vakantie te vieren. Ondanks er wel een paar processies of optochten waren, was er weinig blijk van geloofsuiting tijdens deze dagen, alle winkels waren ook gewoon op Pasen zelf. Zeker het verhaal van Pasen wordt hier anders geïnterpreteerd dan thuis. Zoals hier de processie een groots evenement is, waarbij ze een beelden lichaam van Jezus in een kist stoppen en verder andere heiligen vereren, is bij ons de dag van Pasen zelf het grootst. Met Pasen zijn we hier naar de kerk geweest, waarbij de mis eigenlijk een representatie van de Peruaanse cultuur is: chaotisch, veel te-laat-komers en zelfs een beetje egoïstisch. Ondanks de mis in het Spaans was, hebben we toch wat meegekregen van wat er verteld werd. De mis duurde ook maar een uurtje, waarvan 20 minuten werd ingenomen door de communie. Daarna even geskyped met familie Lenferink, wat helaas niet goed lukte doordat de verbinding slecht was. De Semana Santa stelde hier voor ons eigenlijk weinig voor, niet meer dan een paar vrije dagen. Maar goed, wel eieren gegeten (niet teveel omdat er salmonella in zit) en typische paasbroodjes gegeten.

De maandag (jullie tweede Paasdag) weer begonnen met stage. Erg rustige week gehad omdat mijn begeleider net weer is begonnen en weinig patiënten had. Ik loop momenteel weer met iemand anders mee, waar ik het erg goed mee kan vinden. Ze heeft veel oefenpatiënten, waardoor ik zelf ook aan de nodige beweging kom! Patiënten zijn hier vaak erg dankbaar voor het werk wat ik doe, wat het werken hier erg leuk maakt. Ik heb erg veel nieuwe dingen gezien en doe hierdoor veel ervaring op!

Afgelopen week hadden we een verjaardag van een van de vrijwilligers en dit hebben we uiteraard gevierd met taart en pizza. Daarnaast was er die dag ook een andere verjaardag. Wie het heeft verzonnen om een gigantisch feest – met parade op het plein – te geven voor de verjaardag van een supermarkt, kan alleen maar uit Cusco komen. Een 5 uur durende parade met zo’n 200 mensen op het plein, zonder dat ergens duidelijk werd wat de naam van de supermarkt was. Gekke Cusqueñanen.

Dit weekend hadden we gepland om maar eens aan ons to-do-lijstje te beginnen. Zo zijn we gisteren (zaterdag) naar de Spa geweest, waar we een super massage van 45 min. hebben gehad en daarna een uurtje in de jacuzzi hebben gezeten. Genieten! :) Eenmaal ontspannen thuis gekomen, kwam even stress naar boven omdat ik erachter kwam dat ik m’n jas had laten liggen bij het bakkertje waar we zaterdags vaak een ontbijtje eten. Gelukkig kennen ze ons en hadden ze m’n jas bewaard! Zeker fijn omdat we op de terugweg door de regen moesten lopen!

Vanochtend (zondag) hebben we te paard de omgeving van de ruïnes boven Cusco bekeken! Het ritje duurde 2 uur, met erg steile stukken waardoor ik medelijden kreeg met mijn paard, Paula. Sinds ik vier was en bij ponypark Slagharen voor het laatst op een pony heb gezeten, was het een hele ervaring haha. Mijn paard reed voorop, Krijn z’n paard bleef wat achter, samen met de gids. Het paard wist de route en gelukkig reed er geen auto over de weg, want ik had geen idee hoe ik het paard moest stoppen. Na 2 korte stops bij ruïnes, gingen we weer terug naar de ranch. Nu reed het paard van Krijn voorop, dat waarschijnlijk wat last had van buikklachten, en dit heb ik geweten! Ik had helaas geen wasknijper mee voor m’n neus haha. Ondanks de wat vreemde aroma’s was het een zeer mooie rit! Zelfs voor ons een beetje uitputtend omdat we een half uur steil omhoog moesten lopen.

Voor volgend weekend staat er weer een trip op het programma, we gaan waarschijnlijk zondag naar de Heilige Vallei, waar we veel Inca-ruïnes kunnen bekijken. Hierover volgende week meer!!

Ciao

• 18 April 2012 - 23:21

Rieky:

Dag Linda en Krijn,
    Zo te lezen vermaken jullie je goed. Wat een gedoe met al die gevoelige buiken eerst jullie dan de paarden. Maar erg leuk om jullie reisverslagen te lezen en de foto`s zijn prachtig.
    Wij komen net van onze jarige "Abraham" Jos Hoek terug.
    Wij wensen jullie nog heel veel plezier met de tripjes. Harry kijkt uit naar jullie reisverslag voor volgende week "de Inca-ruïnes.
    Lieve groet Harry en Rieky.

• 19 April 2012 - 08:48

Erik:

Weet je zeker dat die lucht niet van Krijn zelf kwam?
    Verder... Leuk om te lezen, geniet nog van de tijd die jullie daar hebben en ik zie jullie snel weer. Groet'n uut Grunn

• 19 April 2012 - 16:49

Ria:

Hallo Linda en Krijn,

Eindelijk weer een berichtje van mij. Wat een mooie en prachtige foto's en reisverslagen.

Gisteravond hebben we een Abraham gezet bij Jos. En natuurlijk waren wij weer als laatste weg. Op Arjan na. Om 3 uur waren we weer thuis. En Arjan zullen we maar niet zeggen.. Het was weer erg gezellig.

Vanavond naar de verjaardag van Jos.
    Wanneer gaan we weer skypen? Mail maar even.

Groetjes Mama/Ria

• 20 April 2012 - 11:30

Rick:

Hej wat een leuk verslag. Hebben ze dan op ze minst paaseitjes en chocohaasjes? Of eten ze alleen echte haasjes? :p nou geniet er nog maar van. Die 61 dagen zijn zo voorbij en voor je het weet lig je weer uitgeteld op de bank in Geesteren-city. Haha was het paard van krijn wel groot genoeg of moest Krijn zn benen intrekken om de grond niet te raken? :p

En psv heeft goede zaken gedaan tenkoste van heracles. En Marijn is nu "tijdelijk" aanhanger van PSV want als die 2e worden gaat heracles ook europa in. Nou, buena noches luitjes! Groetjes Rick.

• 22 April 2012 - 08:54

Emiel:

Mooie verhalen weer, veel plezier daar!

• 30 April 2012 - 12:30

Fam. Oude Vrielink.:

hey linda en krijn.

Hoe is het bij jullie?
    Al aan het aftellen?
    Linda ben je nog bezig met je stage en Krijn heb je nog wat goeds kunnen doen als vrijwilliger?
    Hier is het koninginnedag met een super weertje.
    Het skypen wil met jullie maar niet lukken.
    Als jullie weer thuis zijn zul je vast veel verhalen hebben maar zal dit leven ook weer wennen zijn tussen allemaal blanke mensen die ook nog weer eens net zo lang zijn dan jullie.
    Ondanks dat we jullie weinig spreken denken we wel vaak aan jullie.
    maak er nog wat moois van. Groetjes van ons allen.

• 01 Mei 2012 - 20:37

Lucie Kuipers:

Hallo Krijn en Linda, dan komt er toch nog een berichtje van mij. neee ik ben jullie zeker niet vergeten, en vraag ma steeds naar de nieuwe verhalen. Ik heb al menige foto's gezien en ook verhalen van jullie gelezen.Geweldig en wat mooi.
    We wensen jullie samen nog een prachtige tijd en tot een volgende keer. groetjes gerrit & Lucie, Niels Coen en Joost Kuipers.(De Gotjes)

• 04 Mei 2012 - 17:59

Krijn & Linda :

Hey iedereen,

Bedankt voor alle berichten!

Alles bevalt nog altijd hartstikke goed. Aftellen zou al bijna kunnen (allereerst naar mijn (Krijns) verjaardag: 1 juni :P). Linda is nog even bezig met haar stage. Ik heb nog geen vrijwilligerswerk gedaan. Ben enkel vrijwillig met mijn scriptie bezig. Deze schiet echter mooi op.

Koninginnenacht hebben wij ook gevierd, maar dit zullen we nog beschrijven in een reisverslag (we hebben sowieso een achterstand qua reisverslagen).

Morgen gaan we naar Machu Picchu. De eerste dag gaan we mountain biken en vervolgens gaan we 3 dagen lopen. Het beloofd mooi, maar ook enorm zwaar te worden. We zullen zien...!

Groeten