BBQ op Valentijnsdag - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Krijn & Linda - WaarBenJij.nu BBQ op Valentijnsdag - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Krijn & Linda - WaarBenJij.nu

BBQ op Valentijnsdag

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Krijn & Linda

19 Februari 2012 | Peru, Cuzco

Hola todos!

Na een tijdje niet meer wat van ons te hebben laten horen, volgt hier dan ons derde reisverslag. We zijn momenteel allebei lekker druk voor onze studie, waardoor er minder tijd is voor leuke tripjes en dus minder spectaculairs te vertellen. Toch maken we hier bewust en onbewust veel dingen mee die voor ons momenteel al normaal zijn, maar voor jullie het beschrijven waard!

Zo hebben we vorig weekend 40 hoogtepunten van Cusco verkend door met een heel cool omgebouwd treintje (Tranvia) te gaan. We hebben delen van de stad gezien en zijn wat hogerop gegaan om dingen te bezichtigen. Zo kunnen we vanaf ons appartement elke avond een verlicht beeld van Christus zien (Christo Blanco). Met het treintje hebben we het beeld van dichtbij kunnen bekijken (zie foto’s op Facebook). Op het eind van de trip kregen we wat uitleg over het treintje dat dit jaar 100 jaar oud is. Bovendien mochten we bij een stop plaatselijke producten proberen en kopen. Zo kregen we ook gekookte maïs met een plakje kaas erop. Eerst even vreemd, maar wel lekker!

We gaan om de dag uit eten, omdat het koken hier niet erg gemakkelijk is met twee pitjes en twee pannetjes. Toch zijn pasta’s, hamburgers of aardappelen eenvoudig te maken. Het assortiment in de supermarkt laat hier ook wat te wensen over, maar we redden ons prima met eten! Zo hebben we hier al culinaire hoogstandjes gehad. We zijn vorige week bij de enige Hollandsche eettent geweest in Peru! Ze serveerden ook Peruaanse gerechten, maar wij kwamen uiteraard voor een lekker patatje met bitterballen en kaassoufflés! (zie foto’s). :D Zelfs Beatrix kneep haar ogen toe, terwijl wij de heerlijke gerechten naar binnen stouwden. ;) Verder serveren ze hier in Cusco vooral typische gerechten. Veelal met kip, rijst, aardappel, vis, alpaca of cavia. Een mix van deze gerechten hebben we besteld, toen we op Valentijnsdag wat luxer uit eten gingen. We kregen een kleine BBQ, met daarop verschillende soorten vlees. Hierbij hebben we voor het eerst cavia geprobeerd. Deze werd geserveerd met kop en al. Leuk, zo’n klein ondertandje in je eten. Hoewel het er niet al te smakelijk uit zag, was het op zich best te eten. Krokant en taai, dat wel. Het was leuk om te BBQ’en – in het regenseizoen, op 3326m hoogte – in een restaurant, met caviavlees. Naast veel vlees, hebben ze hier heel veel verschillende soorten fruit. Deze zijn vooral lekker in een fruit-/milkshake, die voor weinig geld te verkrijgen zijn bij een super lieve verkoopster (‘juicy Lucy’) op de grootste markt in Cusco (San Pedro Market), waar vooral Peruanen komen.

Afgelopen weekend was de tentoonstelling van de Copa Peru 2011, gewonnen door de Cuscqeñaanse club Real Garcilaso, midden op de Plaza de Armas. Hier hebben we snel een foto van kunnen maken. De dag erna zijn we naar een nederzetting van de Inca’s geweest, Qorikancha genaamd. Hiervan was het onderste deel nog van de Inca’s, maar het bovenste deel is verwoest door Spanjaarden. De Spanjaarden hebben het omgebouwd tot een eigen basiliek. Veel foto’s konden we niet maken, maar jullie moeten maar geloven dat het het bezoeken waard was. Daarna zijn we naar een markt geweest waar ze heel veel souvenirs verkochten. Opeens heb je erg veel vrienden, je wordt namelijk constant aangesproken met ‘amigo/amiga’ of met een heel bagger Amerikaans accent met ‘Come inside, my friend!’ en ‘Where are you from?’. Op een gegeven moment niet leuk meer, maar wel een paar leuke dingetjes gekocht voor in ons appartementje!

Elke week spreken we een keer af met de hele groep vrijwilligers van de reisorganisatie. Zo hebben we deze week ook lekker cocktails gedronken met de groep. Ze hebben hier erg gezellige barretjes, met van die zithoeken om lekker te chillen. Alcohol is hier wel ff wennen haha, komt wat harder aan op deze hoogte. Maar de cocktails smaken hier erg goed, vooral tijdens Happy Hour! :p De dag erna hebben we wat gedronken bij een bar, waar ze de lekkerste mojito’s van Cusco claimen (ook volgens de Lonely Planet). Lekker waren ze zeker. Helaas was Linda na twee mojito’s zo moe dat we de band niet eens hebben horen spelen… Volgende week herkansing!

Vandaag is het Carnaval in Geesteren. Nou moeten we zeggen dat we het niet heel erg vinden om alle carnaval te missen. Hier in Peru vieren ze ook carnaval, maar het is absoluut niet te vergelijken met carnaval thuis! Hier gaat het zo: iedereen neemt een cadeautje van plastic mee, dat vervolgens in een boom wordt gehangen. Als alle cadeaus op zijn gehangen, gaan ze met z’n allen om de boom dansen en mag er om de beurt iemand met een bijl in de boom hakken. Degene die met z’n slag de boom neer laat vallen, moet het volgend jaar het feest organiseren. De cadeautjes worden onderling verdeeld. Totaal wat dan in Nederland, dus! Ik (Linda) was uitgenodigd om op stage carnaval te vieren. Helaas heb ik het niet helemaal tot het eind meegemaakt, omdat we eerst een potje gingen voetballen. 8 Amerikaanse vrijwilligers tegen 5 Peruanen (afdeling fysio), waaronder ik. Het was 6-1 bij het fluitsignaal. Ik heb er 4 gemaakt! Met uiteraard goede voorzetten van mijn medespelers. Nu ontzettende spierpijn en een dikke enkel haha, maar het was erg leuk! (Krijn beaamde dat ik in ieder geval eens aan een échte sport heb deelgenomen). Sporten op hoogte is trouwens erg vermoeiend. :o Ik was na 10 minuten al zo abnormaal aan het ademhalen dat het leek alsof ik al een uur had hard gelopen. Gelukkig hadden de Amerikaanse vrijwilligers er ook last van.

De kleren mochten na het modderige potje voetbal meteen de was in. We laten onze was hier altijd wassen door de vrouw van de wasserette. Omdat ze afgelopen keren een paar sokken kwijt is geraakt, bedachten we dat we maar eens naar een andere moesten. Helaas, weer een sok kwijt. Waarom ze toch altijd onze sokken kwijtraken is een raadsel. Gelukkig zijn het vooral die van mij, voor Krijn zijn hier nauwelijks sokken in zijn maat te vinden.

Gisteren (zaterdag) hebben we per toeval nog een veredeld concert meegemaakt. We liepen terug van een restaurantje alwaar wij heerlijke, grote, koude, smaakpapillenstimulerende sorbets hebben gegeten, toen we via een open deur mooie muziek hoorden. Omdat ik (Linda) nogal nieuwsgierig ben aangelegd, besloten we eens binnen te kijken. Het bleek een concert van leden van het conservatorium te zijn. Het betrof een gezelschap van zo’n 15 kerels met gitaren, banjo’s en maillots. :P Tijdens de pauze kregen wij een daverend applaus. Jullie vragen je vast af waarom… De directeur van het conservatorium vroeg of er nog iemand uit Nederland kwam en Krijn en ik waren de enigen, wat uiteraard een applaus waard was. :P

Inmiddels is het regenseizoen echt begonnen. 3 uur per dag regent het; gelukkig vooral in de avonden. Omdat het vaak onvoorspelbaar is, hebben we de grote tripjes nog even uitgesteld. Maar binnenkort gaan we weekendjes weg plannen, naar oorden waar het weer beter is.

Zo, jullie zijn weer even op de hoogte van onze ervaringen hier! Bedankt voor alle reacties op vorige reisverslagen. De foto’s worden waarschijnlijk wat later op facebook gezet, maar we proberen dit zo snel mogelijk te doen.

Heel veel liefs,

Krijn & Linda

• 19 Februari 2012 - 18:31

Marian Hans Gerard :

Kroegtijgers een in Albergen en Geester.
    Twente gewonnen, het weekend kan niet meer stuk. Het schaatsen was ook super.

Zoals Krijn wel weet heb ik nog een mandje met sokken. Ophalen??

Nog een mooi weekend gewenst van bovenstaande drie en Ans

• 19 Februari 2012 - 18:50

Rick.:

Leuke verhalen zeg! nou ik ben nu lekker thuis.
    Ohh Linda, over carnaval gesproken, volgens mij is je kleine zusje nu dronken hoewel ze dit nooit zal toegeven :P.
    ik pas goed op haar hoor :D maar zij natuurlijk veel meer op mij (A) veel plezier!
    Krijn, al heeft psv vandaag met 3-0 verloren van groningen... we staan (nog) bovenaan (A) haha. Viel Spaß leute! :D ben benieuwd naar het volgende verslag!

• 19 Februari 2012 - 20:54

Ria Gerrit En Marijn:

Vanmorgen optocht gekeken bij Jos en
    Marja
    Pa heeft nodige snaps gehad, volgens hem ik ook.
    Jouw vriendinnen zijn gezellig even langs geweest, behalve Yvet.
    Marijn met kroegtijgers ook nog tweede in langeveen, en derde met verlichte optocht.

PS: Bondscoach Bert van Marwijk heeft nog naar jou gevraagd. Heeft niet gezegd waarvoor .........?

Nou doo hennig an.
    en tut schrievens.

gerrit ria laura marijn

• 20 Februari 2012 - 17:36

Lieuwe:

Hey linda en Krijn,

Leuk om weer wat van jullie te horen:) @linda, leuk dat je straks allemaal eigen patiënten hebt en je ook steeds meer verstaanbaar kan maken. Wordt de stage alleen maar leuker van.
    Grappig hoe ze daar in Peru carnaval vieren. Als ik dat zo lees, kan ik niet anders beamen dat mijn 1e carnaval in tukkerland toch stukken leuker was, haha.

Veel (werk) plezier met alles,

Lieuwe

• 21 Februari 2012 - 16:16

Coen Heerdink:

Klenf en Linda,

Wat een verhalen! het zou regelrecht van de redactie van AD/Telegraaf kunnen komen!
    Wat raar inderdaad die manier van Carnaval vieren. ik dacht dat ze daar juist als gekken door de straten zouden gaan. Hier is carnaval overigens geweldig verlopen met zowel in Geesteren als in Albergen een eerste prijs voor onze Kroegtijgers.
    Hoe gaat het jullie verder? alles gezond en goed? ik las dat Krijn ziek was geweest?

Heel veel plezier daar nog en geniet er van!! en blijven schrijven he, word met plezier gelezen!!!;)

• 21 Februari 2012 - 17:16

Krijn:

Bedankt voor de reacties. Mooi dat 'The Tigers' goed hebben gepresteerd. Hopelijk gaat het met Laura ook weer wat beter. :P Met mij gaat het al weer enige tijd beter. Linda heeft gisteren wel een bezoek aan de dokter gebracht. Niets ernstigs hoor; haar buik is nog niet helemaal op orde.

We zijn erachter gekomen dat hier een week lang carnaval wordt gevierd. Het begon afgelopen weekend. Het was gigantisch slecht weer en tel daarbij 3 kleine wagens en een 50-tal lopende carnavalsvierders op en je kunt concluderen dat het een treurige bedoeling was. En in plaats van dat ze door een heel dorp/stad lopen, lopen ze alleen zo'n 100 à 200 meter over het 'Plaza de Armas' en is het (dus) telkens zo voorbij. In enkele andere plaatsen zijn wel Braziliaanse taferelen.

• 21 Februari 2012 - 20:37

Monique:

Haa Lin en Krijn! :)

Leuk om weer een reisverslag vanuit Peru te lezen!! Gaaf dat jullie, ondanks drukte met de studie, toch nog weer veel mooie dingen hebben gezien! Carnaval daar en hier in Twente is wel echt een wereld van verschil zo te lezen, dan ga ik toch wel voor de carnaval hier! :p Succes verder met de stage/ je scriptie schrijven! En natuurlijk veel plezier met alle leuke tripjes die nog gaan volgen! :)

Liefs!