Eerste week in Cuzco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Krijn & Linda - WaarBenJij.nu Eerste week in Cuzco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Krijn & Linda - WaarBenJij.nu

Eerste week in Cuzco

Door: Krijn

Blijf op de hoogte en volg Krijn & Linda

04 Februari 2012 | Peru, Cuzco

Hola todos!

Na een schitterende, slingerende bergrit van zo’n 16 uur zijn we op woensdag 25 januari aangekomen in Cusco. Cusco, een stad met ca. 350.000 inwoners, ligt schitterend tussen de bergen van de Andes geklemd. Het bevindt zich op meer dan 3.300 meter hoogte… en dit merk je! Toen we werden opgepikt en een korte rondleiding door Cusco kregen, merkten we al dat je hier hele ijle lucht hebt. Ons appartementje (wat geen postadres heeft, waardoor we helaas geen post kunnen ontvangen) ligt aan het eind van een trap van zo’n 25 meter hoog. Het is ons tot dusver nog niet gelukt om boven te komen zonder buiten adem te zijn! Een hele rare ervaring. Vergeleken met het smerige, grijze, saaie Lima is Cusco absoluut een verademing. Ook al heeft Cusco ook haar mindere (sloppen)wijken, het ‘Plaza de Armas’ (het centrum van Cusco waarvan wij op 3 minuten lopen wonen) is schitterend! Het welvaartsniveau is niet hoog; op straat wil iedereen je de grootst mogelijke zooi verkopen (oorbellen, zonnebrillen, kleden en zelfs WC-papier(!)) of allerlei diensten aansmeren (schoenen poetsen, massages geven, noem maar op). Het kwik komt hier aanzienlijk minder hoog dan in Lima, Paracas, Ica of Nazca: het is tussen de 15 en 20 graden. We behoren in het regenseizoen te zitten, maar hebben – afgezien van één middag – (gelukkig) nog geen regen gezien.

We zijn te spreken over ons appartementje: we hebben een vrij groot tv-kijk-/slaapgedeelte, een keuken, een kleine bovenverdieping – die we niet gebruiken – en een klein badkamertje. Ons appartement wordt hier getypeerd als luxe, aangezien we een (kleuren)tv, internet (niet de snelste, maar het werkt) en een warme douche hebben. Moet wel bij worden vermeld dat we ’s middags doorgaans geen water hebben en de stroom 1x is uitgevallen (op het moment dat ondergetekende net in z’n nakie onder de douche stond – hoe sta je ook anders onder de douche? :P). Inmiddels hebben we door menig marktje af te struinen ons vertrekje ‘gepimpt’ met een fraai, velgekleurd Peruaans kleed, Peruaanse mutsjes (tot over d’r oren zouden ze in de reclame zeggen) en meer. Een minpuntje aan onze locatie is dat we ’s ochtends steevast om half 8 worden ‘gewekt’ door knallend vuurwerk.

Linda loopt vanaf afgelopen maandag van 8.30 tot 13.00 uur stage als fysiotherapeut, terwijl ik verder werk aan mijn scriptie. Vanaf komende week zullen de middagen van Linda ook gevuld worden met stage. De eerste kennismaking met de fysiotherapie hier was simpelweg bizar. Naast veelvuldig gebruik van massages (wat in Nederland nauwelijks meer wordt gebruikt) met gebruik van plastic handschoenen (zeer handig… not), heeft ze ook kennis mogen maken met de sjamaanachtige geneeswijzen: allerlei vage crèmes, kruiden en achterhaalde behandelmethoden. Ze moet haar weg zien te vinden in het niet willen beleden/afkraken van de plaatselijke fysiotherapeut en het mensen willen helpen volgens de juiste, onderbouwde behandelmethoden. De patiënten zijn in ieder geval geïnteresseerd en dankbaar!

Ondertussen zijn we meer wegwijs geworden in Peru door veel uit eten te gaan (een hoofdgerecht kost tussen de 3 en 5 euro, waar nauwelijks tegen te koken valt) – met z’n tweeën of met een kudde, gezellige vrijwilligers – en door op de religieuze tour te gaan. Door een zogenaamde ‘boleta religiosa’ te kopen, kregen we toegang tot een gigantische kathedraal, een basiliek en een museum met religieuze kunst. De kathedraal was erg mooi, de rest was even doorbijten. ;) Doorbijten konden we ook een reep chocola in het chocomuseum. Tenslotte zijn we naar een enorm Incamuseum geweest. Behalve museums bezoeken hebben we vandaag een sightseeing tour gedaan in een oude bus. Deze bracht ons mooi enigszins de bergen in, vanwaar we mooie foto’s konden schieten. Dit was ‘m voorlopig weer even…

Sterkte aan allen met het weer! :p

• 05 Februari 2012 - 14:00

Riekyegberink@hotmai:

Dag Linda en Krijn, mooie reisverslagenen en al veel gezien leuk hoor. Harry is al een beetje jaloers en vraagt of jullie nog naar de Machu Picchu gaan. Nou WC papier verkopen is nog niet zo gek dat heb je immers toch nodig lijkt mij!! En in Haaksbergen weten ze wat zonder stroom zitten is. Ha, ha. Het is bij ons erg koud Marloes en Coen gaan schaatsen. Probeer naast je stage en scriptie (succes). lekker te genieten. Wij blijven jullie volgen en kijken uit naar jullie volgend reisverslag
    Groetjes harry en Rieky

• 05 Februari 2012 - 14:59

Krijn En Linda:

Hoi Harry en Rieky! Bedankt voor jullie berichtje. Haha, de Machu Picchu gaan we over ongeveer 3 maand trotseren. Gelukkig maar, dan kunnen we nog beter wennen aan de hoogte hier! Dus als je zin hebt om mee te gaan.. :p een last-minute is zo geboekt! haha. Heel veel succes met schaatsen!

Liefs, Linda en Krijn

• 06 Februari 2012 - 14:13

Sander En Wendy :

¡Hola Linda y Krijn!

Leuk om jullie verhalen zo te volgen. Krijn weer helemaal beter ondertussen?Hopelijk wel!
    Goed te horen dat jullie het in ieder geval leuk hebben daar!
    Heel veel plezier en succes nog en we blijven jullie verhalen volgen!

Saludos,
    Sander en Wendy (en natuurlijk ook van Hugo:))

• 12 Februari 2012 - 12:00

Ank Nijhuis:

Hoi Linda en Krijn.
    De elfstedentocht gaat niet door, jammer voor alle schaatsliefhebbers. Hier valt nu een klein beetje sneeuw. Sneeuw, regen en ijzel word voorspeld. Maar even to the point, weer een leuk verhaal, Blijf vooral genieten en pas goed op elkaar. Ik blijf jullie volgen.
    Heel veel groetjes uit Almelo